Snabbis

Heeej!!
Dåligt bloggande av mig här. Dåligt!
Blir tyvärr inget superkul inlägg nu heller för att jag har inga bilder på ipaden och datorn är nedpackad och telefonen är död.
Men i vilket fall som helst så har vi haft en helt underbar vecka i cartagena. Det är en vacker stad med massa kultur, musik på gatorna, god mat och massa saker att göra.
Vi började veckan med spanska skola, den tyckte vi inte så mycket om så vi gick bara två dagar. Så gick vi ut i onsdags, superkul kväll :) torsdags blev en riktig slappdag. Fredag åkte vi ut till rosario islands. Massa små öar 1.30 h utanför cartagena. Vita stränder och kul folk :) träffade nåra från skolan i montanita där så det var kul.
Lördag var dykning igår var vi vid en lervulkan. Så fullspäckat schema nu sista tiden.
Idag åker vi till santa marte sommligger 3 timmar härifrån. Där ska vi ut till ett naturreservat och sova i hängmattor. :) så vi märker om jag hinner skriva något mer innan jag åker hem, bara en vecka kvar för mig nu :S sjukt vad fort tiden går. Kimmy fortsätter och reser tillbaka till montanita i ecuador och kör sista tiden där. :)

Vi mår bra och njuter av sista tidenhär :)

Ciao

Lång natt bra dag :)

Det är alltid lika spännande att resa. Vi tänkte att vi skulle chansa att inte ha något hotell när vi åkte till Colombia eftersom det alltid är lättast att hitta på plats. Slutade med att vi inte fick komma in i landet utan en natt bokad. Så vi fick gå in i ett bakrum, prata med en polis som bara kunde spanska, boka ett hotell. Tog första bästa på booking.com. För vi hade ju ett till flyg att hinna med.
Kommer till cartagena där ingen har hört talas om hotellet, men tillslut kommer en taxichaufför som bodde i närheten. Han körde oss dit och sa att han kunde hämta oss imorse också. Supersnäll!
Hotellet var utanför staden och skit äckligt, smutsigt och konstigt.
Såhär såg det ut:

Och då ser bilderna BÄTTRE ut än vad det var. Men det var ju bara för en natt och det dög. Har varit med om värre! :P

Så kom den snälla chauffören imorse, visade oss runt lite, växlade pengar och körde oss till ett mysigt hotell i gamla stan. Ganska dyrt men väldigt mysigt! Har 3 nätter här så får vi se vad vi gör sen. 35 grader varmt så tror vi drar oss till en ö! :)

So far, so good! :)

Tack för nu!

Bye bye Galapagos! Det har varit ett nöje att leka med dig. Din fantastiska natur har varit ett paradis. Vi är mer än böjda med vad du har erbjudit och din mat har varit fantastisk! Men nu, mot nya äventyr!! Colombia och cartagena väntar :)

Soluppgång på havet :)

Nu har vi varit super effektiva... Vi gick upp kl 5 för att åka till en ny ö. Så vi har sett soluppgången på havet, vi har lekt med dom jättestora sköldpaddorna, vandrat jättelänge tills vi kom fram till en superfin strand! Så var vi på en ganska dyr, men superbra restaurang! Äntligen mat och vin upplevelse :) började med en italiensk förrätt med skinka och ostar sen blev det argentinskt vin och åt en perfekt tillagad biff. Inte vanligt för att vara Ecuador.. :)
Men kvällen slutade inte alls som planerat :( vi hade bokat dykning till idag, allt var klart vi skulle bara komma tillbaka för att fylla i dom sista papprena. Så när vi kom tillbaka sa dom att dom fortfarande väntar på besked om vart vi skulle åka så vi skulle komma tillbaka igen runt kl 20.00. Så det slutade med att 4 gången vi kom tillbaka sa dom att allt blivit inställt och det som sög mest var att då hade dom dragit ut så mycket på tiden att allt annat var stängt. Så nu vet vi inte vad vi ska göra idag, det här var liksom den ön vi kom till för att dyka! :( så det suger, men vi ska gå ut och kolla lite, finns ju massa saker att göra! Bara tråkigt när man var inställd på att komma iväg ut på havet... Men vi får göra det till en bra dag helt enkelt!! :)

awesome diving :)

Ännu en dag med dykning!
Sjukt kul, såg hur mycket som helst, svårt att få bild på allt bara. Det går inte att zomma med kameran eftersom vi har en gopro så det är svårt att få bra bilder.. Här är dom bästa varje fall :)
Är på ön Isabella nu, den största ön, men centrum är superlitet så det är väldigt mysigt. Vägarna är bara sandvägar så det blir väldigt skön känsla över allt.. :) Imorgon åker vi till santa cruz och där blir det en dag imorgon med land aktiviteter och sen blir det nog 2 dagar till med dykning, så det blir fett!!! :)

San cristobal

Nu har vi kommit till san Cristobal i Galapagos. Det är en av de mindre öarna, men gud så vackert det är!
Igår gick vi runt på ön i flera timmar, vi såg massa häftiga saker. En landsköldpadda, massa sjölejon, ödlor, fåglar, iguanas, krabbor och naturen runt omkring är hur fin som helst!!

Idag har vi varit och dykt vid Kicker rock!
2 dyk jag aldrig kommer att glömma! Hur coolt som helst, hajar, sjut mycket coola fiskar, stora stim, rockor, massa sköldpaddor, sjölejon och massa massa massa :D

Har självklart lyckats bränna sönder mig ännu en gång, men nu har jag dränkt mig med aloe vera så är nog neger istället för röd imorgon?! ;O

Imorgon åker vi till en annan ö som heter Isabella. Där ska vi möta upp två av mina vänner från Norrköping, Frida och Alex.Ganska sjukt att vi lyckats atjma varandra utan att veta om det egentligen. Så det ska bli riktigt roligt! :D

Här kommer bilder från idag:

Där fick kimmy och sköldpaddan Affe avsluta dagens inlägg,

Galapagos

Sitter på flygplatsen nu, är på väg till Galapagos. Bussen gick från montanita 0445 så ingen sömn innan det så vi är lite slitna nu men det är väl så det ska vara antar jag?! :)

Tiden i montanita har varit något helt speciellt, känns konstigt att åka därifrån. Men jag är säker på att vi kommer tillbaka någon gång!

Har hört rykten om att internet är dåligt på Galapagos så grattis till dig Victor om jag ite kan koppla upp. Och till alla er andra så hörs vi snart! Ska vara i Galapagos till den 15 sen åker vi till Colombia :) och kimmys fot är på bättringsvägen :) seee you <3

Hajar som hajar....

Hej hej bloggen! ;)

Igår var ingen bra dag var på en ny strand vi inte varit på förut.
Åkte med nya surfbilen, supersoft bil!

Dagen slutade med att Kimmy skar upp undersidan av foten på en sten. och där vi var kunde ingen prata engelska så när jag skulle köpa vatten och papper blev det ett ända stort kaos!
Jag försökte säga att min pojkvän har skurit upp foten på en sten och han blöder massor, har ni vaten och papper.
Men ordet blod är "sangre" men jag sa en aning fel... jag sa "sangria". Så alla trodde att jag sa att min pojkvän har en sten och vill ha vatten, papper och sangria... MEN efter mycket om och men så förstod dom mig och jag fick det jag skulle. så när vi kom upp till bilen som stod bredvid en skola så skulle alla hjälpa till. det var ca 6 vuxna som nästintill blev osams om hur dom skulle rengöra såret och alla pratade jättefort. vi förstod typ "vatten, sprit, kaffe, plåster. NEJ! Sprit, vatten, varmt, plåster, läkare" och om och om igen... så började dom prata med mig om hur jag skulle göra när vi kom hem.. Men då var det en man som gick till apoteket och köpte massa olika starka medel åt oss så tvättade dom såret åt oss. supersnälla. Alla skrattade åt varandra för vi inte förstod varandra. kul och interssant!
Alla barn ville vara med och kolla också, så tror dom fick sig ett bra samtalsämne över helgen! :)

'

Nu sitter vi och planerar vad vi vill göra, skulle ju egentligen ha dykt idag så det suger lite. Men så länge foten blir bra tills vi ska till Galapagos nästa lördag så är vi glada :D

Surftjej

Skulle vara text till förra inlägget men provar med ett nytt så får ni låtsas att det bara är ett inlägg.

Vi var på båtutflykt igår. Jag blev sjösjuk och spydde bara 5ggr. ;) men det var det värt för vi såg ett sjölejon. Och Kimmy hoppade från en stor båt. Då mådde jag så illa så jag klarade ite av det :( men Kimmy hoppa i alla fall. :)

Så var vi ju surfat en del. I fredags var det super höga vågor så Kimmy körde ut och var med dom andra men för mig gick det så dåligt så jag gjorde som mamma alltid säger. Stannade på det grunda och lekte i dom små vågorna :)

Fick några bilder i alla fall :)

Jaa så är resten av bilderna på nästa inlägg :)

Surftjej

Myggbett!!

Hejsan :)

Äntligen har vi blivit gudföräldrar!! Stort grattis till Fredrik och Veronica! Mikaela har äntligen kommit till världen och vi längtar efter att komma hem! Hon är supersöt!

Nu består dagarna av 2 h surf och 4 h skola. Så vi är ganska trötta efter sista lektionen. Morgonen börjar kl 8.00 med surf. Det får oss att vakna!
Det är riktigt jobbigt men kul! Kimmy va superduktig idag och klarade flera stora vågor, för mig gick det inte alls likadant, så fort jag paddlade ut kom en våg och jag fick börja om från början, tror jag måste träna på min paddlingsteknik, haha! Men några vågor har jag också klarat :)

Idag ska vi gå ut en runda och fira att vi är duktiga! Vi måste ju plugga på vår nya skål vi har lärt oss: arriba, abajo, el centro y en dentro! Salud!

Torsdag - Ladies night

Hejhejhejhej...

Vecka har varit väldigt effektiv. Glosor, glosor mera glosor!
Dagarna ser ut på två sätt...
antingen:
skola 8-10
paus 10-13
skola 13-15
eller
skola 10-12
paus 12-15
skola 15-17
Den här veckan har vi varit i den tidiga gruppen. Den har jag diggat ganska bra ändå, för då får du ut mer av dagen. Nästa vecka är vi i den sena gruppen, så får se hur det blir då.

Idag har vi varit superduktiga!! I pausen så var det molnigt och "bara" 25c varmt, så vi drog ut och sprang. Tyvärr hade vi inte med oss kamera men helt plötsligt kom vi fram till ett stup, och nedanför var en superfin strand. såg hur häftigt ut som helst. Får gå dit en dag och ta bilder. det var verkligen jättefint! :)

Till helgen funderar vi på en utflykt, om det är mulet så tänkte vi hyra cyklar annars tar vi buss till någon strand :)

strandmys

skolpaus i poolen :D

Här är entrén i skolan där står allt som sker i veckan osv.

Ett av alla "klassrum"

Här är vårat klassrum den här veckan:

Utanför där vi bor:

Strömmen gick i hela staden så alla tände ljus överallt! :)

Gunhild står på händer i poolen :D

Hasta Luego amigos!

Montanita

Idag fyller Kimmys kära pappa år. Massa grattis till dig Mogge, hoppas du har en fin födelsedag. Såg att det kommit snö nu också, det är ju hur härligt som helst! :D Ha en riktigt fin dag!!

Igår var vi bakfulla som grisar, tur att det var mulet hela dagen så att vi inte behövde ha dåligt samvete för att inte göra någonting på hela dagen. Det var verkligen en dag vi kan glömma. MEN i fredags var det bbq med alla som går på skolan vi börjar på imorgon. Så då fick vi lära känna folket lite bättre. Så först var det grillning och sen utgång. Bra kväll måste jag säga!

Skål!

En klassisk "skajagköpahattselfie"

Min kompis hund

Förutom att jag ser ut som en fet ko så är det här Pifo, en vän av Viktor som vi lämnade lite paket till :) Han verkar rolig, men kan bara spanska så som vanligt fatta jag ingenting, men Kimmy pratade på! :D

det är mycket målningar överallt på husväggar och så. Fint!

Nu tar det så lång tid för fler bilder men ha en fantastisk dag, och hoppas boccas julbord blir lyckat med massa skvaller till oss imorgon! :D Kör på!

Breakfast time

Godmorgon allihopa.

Vet inte om det är vi som inte ställt om oss eller om man lättare vaknar för att det blir ljust i rummet. Men vi har
gått upp kl 8 varje dag och färdiga med frukost och morgonträning klockan 10. Effektivt skulle jag kalla det! :P

Mornar är väldigt mysiga här i Montanita.

Gårdagens solnedgång

Ser fram emot att börja skolan, nästan ingen kan engelska så allt kommer bli så mycket lättare när vi börjar lära oss spanska.. :)

Hola Seniorita! ja det var det jag kunde!

ÄNTLIGEN framme! När vi landade i Panama och startade telefonen insåg jag att vi skulle dra tillbaka tiden 6 timmar. Vilket betydde att min uträkning med antal timmar resa ökade med 6 timmar. Så Efter ca 30 timmar kom vi hit till Montanita.

Hela resa gick över förväntan. Kimmy grät inte en ända gång, vi blev aldrig osams, jag tappade inte bort någonting?! Vi har till och med lite svenskt godis kvar! Jag skulle vilja kalla det succes! :)

När vi väl landade i Ecuador blev vi uppmötta av vår chaufför, som bara talade spanska såklart. Först blev det några pinsamma ögonblick när alla mest skrattade åt varandra för ingen förstod någonting men vi försökte. Vi hälsade och sa att vi mådde bra. Kimmy lyckades berätta att han skulle vara här i tre månader och jag i 2. Jag lyckades få fram att han inte bodde i Montanita och att han hade 2 bröder. Då sa jag att jag hade 1 och Kimmy la till att han hade 2 bröder och 2 systrar. Sen pratade vi inte så mycket mer på den 2 timmar långa bilresan. Men jag är faktiskt imponerad över oss själva!

Första intrycket av Ecuador är väldigt blandat. Några av byarna vi åkte förbi var bara skjul med galler för fönstrena och det såg riktigt fattigt ut! Sen kunde man se på andra sidan vägen där husen var helt vanliga stenhus. Mycket jordbruk var det också. Man märkte direkt när man kom in i Montanita. Då såg vi turister, "affärer" (läs stånd) och ni vet allt som hör till en turiststad. Men samtidigt så är det inte för mycket. Väldigt mysigt skulle jag säga, här tror jag vi kan trivas.

Nu ska vi gå och leta upp våran skola vi ska börja i på måndag. Tänkte gå dit och säga hej, sen blir det nog det vanliga man gör på semester, sola och bada :D

Nu tjatar Gunhild, hon vill bada!