Hello!

Igar va vi pa museum om kriget i kambodja, det va riktigt sorgligt, intressant och rorande. Killen som visa oss runt had eblivit av med ett ben, blind pa ena ogat ochj har fortfarande kulor innanfor huden. Hans familj dog under krigert, och 2006 dog hans fru och barn av en landmina. Och det finns fortfarande massor minor kvar i marken. Usch..

Idag var det uppgang 05.00 for att kolla pa soluppgangen i Angkor Wat.
Gick runt och kollade pa tempel i flera timmar. Ganska cool kansla faktiskt.
Kandes som vi holl pa i evigheter och anda sag vi inte ens en tredjedel av allt.
Men nu har man gjort det ocksa, intressant dag!

Imorgon aker vi till Phnom pehn eller hur det nu stavas. bara 6 timmar i buss den har gangen :) NICE!

Alskade Wille fyllde ar igar ocksa, han hade fatt ett STORT SVARD! och atit MASSA GODIS! saknar min favorit bebis, som faktiskt inte ar en bebis langre, 4 starka ar! <3 Grattis till honom!

Bilder fran Laos

Nu orkar jag inte mer :P
Laos va awsome!!!!!

Cambodia

Antligen framme i kambodja! Bussresan var helt forfarlig!
Fick sitta breedvid en fransman som vagrade sluta prata med mig, och han pratade BARA franska. och nu nar jag reser med en fransman har jag ju insett att jag inte kommer ihag nasgonting av det vackra spraket. sa jag sa mest oui oui och typ je ne ce pas. som betyder jaja och jag vet inte. Inte nog med det, han hade sa langa ben sa han inte fick plats i satet sa han hade ena benet pa hela mitt utrymme och andra ut i gangen, med kroppen lag han pa mig sa jag satt helt inklamd i fonstret och kunde inte rora pa mig. Och eftersom jag inte orkade prata med honom sa sket jag i att saga nagot och iphonen blev min raddning med hog musik.

MEN! Kambodja verkar nice, am sa lange ar folket valdigt tillmotesgaende, men vagen hit sag man att det verkar valdigt fattigt. Alla bor i trahyddor utan el med stora familjer. Det var iaf forsta intrycket.

Imorgon ska vi aka till alla tempel har i Angkor, det ska bli spannande och se lite kultur med. Jag som ar sa himla allmanbildad och kulturig! :)

kayaking

Idag har vi paddlat som bara tusan. Sjukt jobbigt och jag kommer ha traningsvark sa det bara skriker om det!
Men det va sjukt vart. vi paddlade till tva olika vattenfall, lekte med massa sota barn och at i en liten by dar man verkligen sag hur dom bor. Alla bor i trahyddor som ser riktigt fattiga ut och forst tycker man typ synd om dom. men sen sa ser man att alla har parabol, nyaste mobilerna, moppar och allt du bara kan tanka dig. ganska sjuk blandning om jag far saga mitt :P
Imorgon aker vi till kambodja sa maste ga upp kl 7 imorgon bitti. Lovisa gillar inte detta! men men, med min traningsvark kommer jag nog anda bara sitta som forlamad! Ser verkligen fram emot kambodja, vi ar ett gang pa 5 personer nu som ska dit tillsammans, en fransman, en koreansk tjej och en kille fran Linkoping :P ganska kul blandning!
Laos har varit helt underbart, jag har blivit sa glad av att vara har! Under hela tiden har jag typ mest tankt pa Laoskor, jag har till och med skrivit en saga. Men Disa sager att den ar trakig sa vantar lite med den  ;)
Hoppas pa lika bra i Kambodja!
Jag vet att ni vill se bilder men om jag sager att elen inte racker till 24 timmar pa on sa kan ni ju tanka er hur sakta internet gar. Det som ar ganska kul med elen ar att den funkar dagtid men inte nattetid sa allt blir kolsvart och stanger vid halv elva :P MYYYYYS!

4 thousand Island

3 dygnsfylla senare flydde vi vang vieng. Haft sjuk kul men ar nagot sliten. Sa skaplig bakfylla med 20timmars bussresa senare ar vi pa 4thousand Islands langst ner i Laos. Imorgon ska vi pa kayakin tour. riktigt nice! Sen aker vi nog vidare till kambodja ganska sa fort efter det och borjar i Siam reap. Jocke, JAG HAR LAST UT MIN BOOOK! HA! Idag har jag brant mig annu mer. Maste kanske kopa solskydd?!

Buuuurned

Jag alskar Laos! Solen har kommit, befolkningen ar hur harliga som helst, skont folk, mycket fest, god mat och helt okej priser... Igar va vi och kolla tubingen. Man aker pa ring till olika barer mellan 11-16. Det va en sjuk fest och jag skrattade nog i princip hela tiden. Men fan va sliten man blir, jag som blir bakfull pa tva ol..

Ikvall blir det nog lite fest efter en lugn dag i solen med massa "Laosbarn". Forst fragade dom om vi hade pengar, men nar dom insag att vi inte hade nagra sa borja dom leka runt oss. Sotaste killen kom fram sa strackte jag fram handen for att halsa, da blev han lite generad sen halsade han ordentligt och nar han sag att jag hade kamera posade han direkt, haha sjukt sot kille!

Tror forovrigt att jag brant sonder mig idag, men det va vall pa tiden kanske..

Hoppas pa att becca och Linnea dyker upp ikvall eller imorrn! da blir det mera tubing! :D

Laos

Vi som tankte att vi skulle fly fran thailand och regnet till et soligt Laos, HA dar fick vi!
Just nu har jag pa mig leggins och tjocktroja, det ar kallt och regnar. Jag blir sa himla trott pa det har, kunde jag fa sola?!

Men en manad i thailand har iaf varit helt underbar! Bast gillade jag koh tao och dykning, sista dyket kunde ju inte avslutas battre an att fa simma 1 meter ifran en 4m lang valhaj. Djungeln var ocksa riktigt cool, forutom blodiglarna.. Alldeles for mkt shopping i Bangkok igen men men, det va faktiskt bara saker vi behovde.

Vi halsade pa buddha ocksa, dar skulle man sitta pa kna, buga tre ganger sen onska sig nagot. Sen buga tre ganger till. Sen skulle man tydligen fa tur och onskningen skulle fa ett lyckligt slut. Vi far vall se...

Bussresan gick bra, holl pa att krocka riktigt ordentligt en gang. men nara skjuter ingen hare! Visumfixandet va ocksa ett valdigt harligt system. Tre olika kontroller som slutade med att man fick lamna in pass, en bild, och alla papper. Sen fick man ga till en annan lucka dar en snubbe stog och ropade upp alla namn var for sig och sa fick man racka upp handen och ta sitt pass.. Det tog sammanlagt ca 2 timmar..  inte alls sa roligt..

Har ett ganska jobbigt problem med. Att alla banker ska behova java, for det finns inte har och tar 17 ar att installera, har inga pengar pa det ratta kortet och vet inte riktigt hur jag ska losa det har. men det loser sig nog..

Vadret idag gor att jag blir pamind om Bergen, regn och gratt. Later kanske konstigt men jag saknar det! Jag saknar livet dar. Men det finns kvar och snart ar jag tillbaka, formodligen kommer det kannas fortare an jag kan forsta.. :)

Jag mar bra, ska forsoka dra oss fran huvudstaden vientien imorrn och hoppas pa battre vader i vang vieng...
ta hand om er och sola inte mer an mig!

bangkok

Bangkok ar lika hysteriskt som forsta gangen vi va har. Bussresan gick bra, en riktigt soft buss som man kunde ligga ner i.
Forvantar oss inte detsamma till Laos dock. Dit aker vi imorrn natt sa det blir en shoppingdag i bangkok.
\Har sagt hej da till Victor nu med. Sa nu ar det bara jag och Disa som fortsatter. Blandade kanslor, men det har ska bli kanon och vi ska gora det till den basta resan!

Idag ligger tankarna lite exta hos Sally. Saknar dig varan basta, underbara och helt fantastiska van!

Bilder fran djungeln

Nu mot Laos!

fordriver tiden i vantan pa buss...

lite till, nu buss i 11 timmar weeeeeeiiiiiiii

hmmm...

Djungel

Nu är vi i khao sok, igår tog vi en tur i djungeln, hur coolt som helst! Först gick vi typ en timme i djungeln tills vi kom till en grotta. Jag hade tänkt mig en grotta som man bara skulle simma in och ut i men nej. Vi skulle gå igenom hela grottan, vilket tog typ 40min. Man fick gå, simma och ha vatten upp till huvudet. Det va svin mörkt men vi hade varsin pannlampa. Så där va vi tillsammans med skitstora spindlar och tusentals fladdermöss. Sådär lagom läskigt och livsfarligt! När vi va klara berättade guiden att massa hade dött där inne för bara något år sen. Sjukt! Så nu ska jag nog chilla med grottor för ett bra tag! Idag åker vi till Bangkok sover där en natt för att sen åka till Laos. Där ska vi möta upp becca och Linnea, sen kommer klara och gänget också. Ska bli riktigt kul att träffa dom igen! :) Och har fått samtal och kommentarer om tsunamin, vi lever och den kom inte ens hit så det är helt lugnt! Får kolla upp hur det är med dom andra länderna vi ska till :) Vi har det bra iaf! :)

Mycket dykning, mest dykning

Det är typ det vi gör just nu. Idag har vi gjort 3 dyk, som längst va vi nere 26 m. Rätt coolt! Men roligast va nattdyket! Det va helt sjukt, man såg mycket bättre än jag trodde man skulle göra. Vi såg massa fiskar, en rocka, några såg muräna, några coola stora blåa angelfish, o gula odä! Riktigt nice dag. Men tusan så trött man blir! Nu är det dags att sova för kl 7 börjar vi igen. Sista 2 dyken, hinderbanan kommer nog va sjukt kul! Wieeee.

Mersmak!

Nu har det regnat två dagar, det suger! Vi som planerade stranden mellan dykdagarna. Det blev inget med det. Så vi har typ shoppat och läst dykbok för att förbereda oss till dyken imorrn och på fredag. Kl 7 imorrn bitti börjar vi resan mot 30 m under havet. Vi ska göra två dyk på dagen och ett på natten. Jag är lite rädd för nattdyket men tror att så fort man kommer ner så kommer det bli grymt! Dom andra fyra dyken är fyra olika teman, ett för att förbättra konditionen under ytan så vi ska typ köra hinderbana, ett är träning med kompass och lokalisering, det tredje heter fish idea för att kunna massa coola fiskar och något mer som jag glönt vad det va:p Nu har vi ingen dator heller för myrorna ville bygga bo i jockes dator. Det sög! I förrgår va vi på bbq fest, jag va helt slut så det blev en tidig kväll. Igår däremot va det girlsnightout. Jocke ca magsjuk och victor somna så jag och disa mötte upp tjejgänget och körde till halv tre då jag gick och kolla barcelona-arsenal. Matchen gick inte alls som jag ville så jag blev tjurig. Men blev erbjuden jobb på en restaurang i israel då. Funderar på det... Är det inte typ krig där? Jag mår iaf bra förutom humörsvängningarna som börjar smyga sig på igen. Hoppas det inte håller i sig allt för länge denna gången!!! Nu ska jag ha det så kul på restaurangen!

bakfull tjej

Yeeey nu är vi klara med dykningen så nu får vi officiellt dyka själva :D Helt underbar känsla, vi såg massa fiskar och koraller. Gjorde volter, ringar i vattnet typ som man gör rökringar fast med luften då istället då, ganska cool känsla att sitta på botten på 15 meters djup och ta bort luften och sitta och göra ringar haha.
Vi har fått mersmak så ska dyka torsdag-fredag igen :)

Det firades med en stadig fylla tillsammans med folket på dykshoppen. Riktigt sjuk kväll. Jag tappade bort alla dom andra vid tolvtiden och hängde med två brudar från Linköping istället :P Riktigt härliga tjejer! Hade en liten barrunda och sen gick vi till stranden och lyssna på när någon snubbe spelade gitarr. Sen va det dags för Lovisa att vandra hemåt. MEN när jag kom hem va det ingen som ville öppna dörren till hotellet för alla hade deckat så där stog jag ett bra tag, lyckades till slut ta mig in Disas rum där hon så sött låg och sov.
Idag hade vi planerat en dag på stranden eftersom ingen av oss fått någon färg än. Men självkla

1a dagen dykning

Sjukt kul!
Har varit i poolen typ hela dagen för att lära oss all teknik och alla olika tecken och sånt.
Riktigt kul, trodde det skulle vara läskigare faktiskt.
Så imorrn halv 9 lite mera teori, sen ska vi dyka i havet för första gången, jag är taggad som fan!
Så imorgon får vi gå ner till 12 meter som längst, 2 dyk imorgon sen sista dagen är det 2 dyk till men då får vi gå ner till 18 meter. Ska bli riktigt nice!!!
men eftersom vi ska va på dykshoppen halv 9 blir det en lugn kväll, igår tog vi det lugnt med bio på stranden och så. riktigt trevligt!

odä..

Idag hyrde vi moppar igen, Victor och Jocke var helnöjda. Jag och Disa skitarga, om vi säger såhär, det gick inte att komma upp för några backar med den, och när vi sen skulle ner så gick det inte och bromsaså när full broms va inne så gick den som fortast! -Kanonkul
Men vi hitta en riktigt chill strand där jag och Disa stannade under tiden killarna gasa runt på sina crossmoppar.

Nu ligger jag på hotellet och mår inte alls bra. Vet inte ritkigt vad det är men har sjuka kramper som kommer och går i magen och huvudet värker och känner mig spyfärdig fast jag inte spyr.. så ligger mest här och kan inte sova, dom andra är ute och roar sig iaf, får höra på skvallret imorrn :D

Det värsta med att ligga inne och må dåligt och inte kan sova är att tankarna sätter igång va. som många vet så är jag ju en riktig tänkare som kan ligga och tänka i flera timmar och bara typ kolla upp i taket. det är lite det jag pysslat med senaste två timmarna. Kommit fram till att jag saknar väldigt mkt. Jag vill att våran treo ska vara tillsammans, Sally du är så saknad! Jag vill vara tillsammans med cissi och jenni som båda för en gång skull befinner sig på svensk mark om jag fattat det rätt. Jag vill bli omfamnad av min favoritkille och ligga där i flera timmar och bara känna hans värme. Jag saknar en hemkänsla, min familj. Mina favorit sthlms tjejer som rockar i London, Bergen livet...

Inte alls för att jag misstrivs här för fem öre, jag har det helt underbart. Men i allt detta tänkande så kommer människan nog aldrig sluta sakna det man inte har..

Jag hoppas verkligen att jag mår bättre imorrn, då börjar dykarkursen, ska dock bara kolla på film och gå igenom massa teori första dagen, men det är nog inte heller så fett att göra om man mår som nu. Helt död och orkar knappt lyfta vattenflaskan.

maskinen fick avsluta detta alldeles för seriösa och tankefulla inlägg. hoppas på en piggare Lovisa imorgon!

Awesome

Koh tao är verkligen som jag trodde att thailand skulle vara. Nu förstår jag varför folk inte diggar koh pangan och koh samui så mycket. Det här är helt underbart!

Idag skulle vi snorkla med hajar på shark bay, men våra cyklop funka inte så vi sola o bada bara. vi åker nog tillbaka en annan dag med andra cyklop :) riktigt fin strand!!

Jag trivs iaf! :D
Imorgon halv tio trillar Victor in, riktigt kul med påfyllning :) På fredag börjar dykkursen.  Sweeeet :)